Sol zapravo koristimo samo radi poboljšanja okusa. No obično s time pretjeramo, što može dovesti do zdravstvenih problema.

Zašto nam sol šteti?

Povišeni unos soli povećava krvni tlak, nepotrebno opterećuje rad bubrega i općenito vodi lošim prehrambenim navikama.

Sol povećava apetit i neizravno je povezana s pretilošću. Slana hrana, poput čipsa, fast fooda, suhomesnatih proizvoda i zrelog sira, prezačinjena je i sadrži brojne pojačivače okusa te nije u skladu sa zdravim načinom života.

Višak soli kod djece uzrokuje druge komplikacije: indirektno povećava gubitak kalcija iz organizma, zbog čega raste rizik od frakture kostiju te osteoporoze u zreloj dobi.

Skrivena opasnost

Ne unosite sol samo soljenjem hrane. Najveći dio viška soli, naime, skriven je u prehrambenim proizvodima – suhomesnatim proizvodima, paštetama, konzervama, pecivu i delikatesama. Takvi proizvodi čine čak 75-80 posto dnevnog unosa soli.

To ne znači da ne smijete ništa dodatno soliti, nego da trebate pratiti koliki je sadržaj soli u prehrambenim namirnicama i piću.

Sol je već dodana kupljenoj hrani

Sol je već dodana kupljhenoj hrani ponajprije radi okusa i da bi se on naglasio u jelima poput delikatesa, ali i zato što puno soli veže vodu u našem tijelu, čime se poboljšava kohezija sastojaka (primjerice, šunka, kobasice…).

Višak soli ima svojstvo ljepila te učvršćuje tijesto (kod peciva). U nitritnim smjesama (kobasice) sol pomaže da se održi boja mesa i sprečava rast bakterija.

Stoga se nekada, dok nije bilo hladnjaka, svježe meso (primjerice, nakon kolinja) solilo kako bi se produžio njegov rok trajanja.

Sol se koristi i u fermentaciji, primjerice kod kiseljenja kupusa. Sve ovo ne znači da trebate prestati jesti sve navedene namirnice, nego da postanete svjesniji važnosti kontrole količine soli koju unosite u organizam.

Smanjite unos soli u organizam

Kada stavite jelo na tanjur, nemojte više dodavati sol. Dio soli zamijenite začinskim biljem, začinima, češnjakom ili orašastim plodovima. Soljenje je ionako stvar navike!

Uključivanje svježeg voća i povrća u prehranu povećava količinu kalija, odnosno kalijeve soli, budući da ga ono obilato sadrži, te nepovoljno utječe na visoke količine natrijeve soli. Zato kod kuće kuhajte obroke sa svježim sastojcima i kontrolirajte unos soli.

Čitajte deklaracije, odnosno sastav namirnica, uključujući i količinu soli, te odabirite one koje ih imaju manje. Kupujte peciva koja nisu posuta solju ili sami pecite domaći kruh.

Domaća mješavina soli

  • 1 žličica sušenog bosiljka, origana
  • nasitno naribana i osušene korica jednog limuna

Priprema

  1. Sve sastojke izmiješajte i usitnite u mužaru.
  2. Ovom mješavinom možete začiniti ribu, meso, mahunarke i slično.

Preporučujemo