Smoothie nije samo napitak za one na dijeti ili na posebnom prehrambenom režimu zbog bolesti i osvježenje za vrućih ljetnih dana. Kremasti napitci itekako mogu zagrijati naš organizam kada temperature padnu ispod nule te nam dati dovoljno energije za sve buduće zadatke

Gusti pripravak, zanimljivih boja i kremaste teksture, poznat kao smoothie, koji je još početkom 70-ih zaludio svijet, i kod Hrvata polako postaje popularan napitak i nova prehrambena navika.

Rijetko tko će ostati ravnodušan na njegov okus i miris. Smoothie je, naime, više od osvježavajućeg napitka privlačna izgleda.

Riječ je o brzo gotovom soku sličnom frapeu na bazi voća i povrća, uz dodatak drugih namirnica, poput leda, meda, oraha, mlijeka, sjemenki i začina (đumbira, cimeta, peršina, muškatnog oraščića…), koji poboljšavaju ne samo okus smoothieja nego mu daju dodatnu hranjivost i zdravstvene blagodati.

Đumbir će, primjerice, zagrijati organizam i ojačati imunitet te ubrzati oporavak od gripe i viroze, a cimet će ubrzati metabolizam i pospješiti probavu.

Iako je nastao u Americi kao superhrana za vegane, smoothie svoje korijene vuče, pretpostavljaju nutricionisti, s Mediterana i Bliskog istoka, gdje su se pripremali napitci na bazi jogurta, a u koje se dodavalo svježe ili sušeno voće te začini i med.

Od hrane za vegane i pobornike zdrave prehrane smoothie je s vremenom postao idealan napitak, odnosno obrok za one na dijeti ili na nekom posebnom prehrambenom režimu (zbog bolesti).

Mnogi ga smatraju idealnim ljetnim napitkom jer osvježava i rashlađuje.

No smoothie je više od sezonskog napitka napravljenoga za individualne potrebe i želje i za one koji se žele zdravo hraniti. On može postati poslastica za svakoga, i to u svako godišnje doba.

Tijekom hladnih jesenskih i zimskih dana smoothie načinjen od pomno odabranih sastojaka (osim đumbira i cimeta, to su i alga spirulina, limun, laneno ulje) može zagrijati organizam i dati mu potrebnu količinu vitamina, minerala i ostalih nutrijenata koje u manjoj količini unosimo tijekom zime.

Jer, u zimskim mjesecima naša je prehrana siromašnija voćem i povrćem, a bogatija težom hranom poput graha, leće, kiselog zelja i ukiseljenog povrća.

Popularnost smoothieja potaknula je otvaranje specijaliziranih trgovina i barova koji sami proizvode ovaj napitak.

Smoothie može konzumirati u bilo koje doba dana – kada komu najbolje odgovara – a za njegovu popularnost ‘krivi’ su ne samo zdravi sastojci, nego i originalan okus te mala kalorijska vrijednost.

Vrijednost kalorija u prosječnom smoothieju kreće se od 150 do 250 kcal te stoga mogu biti nadopuna ili zamjena za obrok, ovisno o ciljevima koje želite postići.

Mnogi konzumiraju smoothie za doručak, što je, smatraju nutricionisti, dobar obrok za početak dana.

Smoothie je i idealan međuobrok, koji organizmu pruža potrebne nutrijente ne opterećujući probavni trakt.

Osobito se djelotvornim pokazao kod onih koji su na dijeti, iako su mišljenja nutricionista podijeljenja oko toga bi li se tijekom dijete smjelo konzumirati samo smoothieje.

Ako se ipak odlučite na taj korak, konzultirajte se s liječnikom i redovito kontrolirajte krvnu sliku.

No brojni su slučajevi osoba kojima se zdravstveno stanje (primjerice, razina željeza) znatno popravilo otkad su neke od obroka zamijenili smoothiejem. Iako sa smoothiejem možete eksperimentirati do mile volje, nemojte pretjerivati s brojem namirnica, jer ćete u tom slučaju dobiti – ‘bućkuriš’.

Nećete pogriješiti ako u blender ubacite zamrznuto voće i povrće – osim u svježem obliku, ove namirnice zamrzavanjem gube najmanje nutrijenata.

Zlatna pravila svakoga smoothieja

  • Ne čekajte satima s posluživanjem – smoothie bi bilo dobro konzumirati odmah nakon pripreme.
  • Kada pripremate smoothie, možete koristiti i zamrznuto voće, ali tada pazite na količinu kockica leda – trebat ćete ih manje.
  • Ako je smoothie gust, razrijedite ga vodom ili voćnim sokom.
  • Umjesto šećera stavite med ili nekoliko žlica voćnog soka, kako biste ga više zasladili.
  • Okus svakoga smoothieja poboljšavaju začini, koji usto i povećavaju njegovu hranjivost. Pokušajte s đumbirom, cimetom, muškatnim oraščićem ili sjemenkama bundeve ili suncokreta i vidjet ćete koliko će smoothie dobiti na okusu.
  • Ako želite da smoothie bude iznimno hranjiv ili kao zamjena za obrok, dodajte u njega zobene pahuljice koje su usto dobar dodatni izvor vlakana.

Je li zdravo miješati voće i povrće?

Vjerojatno će se oni koji više promišljaju o zdravoj prehrani pitati je li pametno miješati voće i svježe povrće u smoothieju s obzirom na to da se te dvije vrste namirnica ne probavljaju jednako dugo, pa bi njihovo kombiniranje moglo donijeti zdravstvene probleme.

Naime, voće je lakše probavljivo od povrća, koje sadrži više škroba, pa mu je potrebno više vremena za razgradnju i apsorpciju.

S obzirom na to, smoothie napravljen od voća i povrća dulje se zadržava u želucu, što može dovesti do fermentacije, nadutosti i zatvora. No to ćete spriječiti ako u smoothie stavite zeleno lisnato povrće.

Kelj, špinat, blitva i zelena salata nemaju škroba kao ostalo povrće i lako su probavljivi pa se mogu kombinirati s voćem i bilo kojom drugom vrstom namirnica u sirovom stanju.

Stoga se nemojte bojati špinat stavljati sirov u salatu – tako ćete potaknuti aktivnost probavnih enzima.

Smoothie za podizanje energije

  • 1 naranča
  • 1 banana
  • 3 dl jogurta
  • malo naribanog đumbira

Priprema

  1. Naranču ogulite i očistite od koštica te je, kao i bananu, narežite i stavite u blender.
  2. Miksajte dok ne dobijete glatku smjesu, dodajte jogurt i đumbir te kratko izmiksajte.

Preporučujemo