Beta-karoten je moćan saveznik zdravlja naše kože, posebno tijekom ljeta, jer štiti kožu od štetnog UV zračenja, ali i pomaže u regeneraciji tkiva, osigurava dobro stanje svih sluznica...

Volite li sunce i rado provodite slobodno vrijeme vani, stručnjaci predlažu da već u proljeće (kada intenzitet sunčevih zraka postaje jači) počnete uzimati vitaminske dodatke hrani obogaćene beta-karotenom, a obavezno 6 tjedana prije odlaska na more.

Ojačajte kožu za sunce

No čak i ako ste zakasnili držati se tih pravila, koži ćete učiniti dobro ako odmah unesete u svakodnevnu prehranu namirnice bogate ovim moćnim saveznikom našeg zdravlja i ljepote.

Naime, beta-karoten je pročišćeni biljni pigment izoliran iz mrkve još davne 1830. godine, a njegov najvrjedniji sastojak je vitamin B koji prirodno jača pigment kože. Koža tijela koja se njime dobro opskrbi brže tamni, ali je i zaštićenija, manje puca i otpornija je na razna oštećenja.

Studija njemačkih stručnjaka objavljena u časopisu Journal of Clinical Nutrition potvrdila je kako dnevna doza od 25 mg beta-karotena i 335 mg vitamina E može zaštititi kožu od opasnog UV zračenja.

No beta-karoten je poznat i u svim procesima rasta, regeneracije i reparacije tkiva u našem organizmu, osigurava dobro stanje sluznica (ponajprije usta, grla, ždrijela) ali i štiti od bolesti krvožilnog sustava, tumora; regulira šećer u krvi te poboljšava vid!

Iako je mrkva najpoznatija kao povrće koje ga sadrži, beta-karoten možemo pronaći i u zelenom lisnatom povrću kao što su špinat i blitva te u narančastom voću: dinji, kruški, jabuci, šparogama, avokadu, mangu i sl.

profimedia-0041120634-(1)

Mrkva

Prava je kraljica karotena, tvari iz koje se u našem organizmu sintetizira vitamin A.
No ona obiluje i drugim vrijednim tvarima: dijetalnim vlaknima, vitaminom C i kalijem, tiaminom, niacinom, vitaminom B6 te mineralom manganom.

No prije svega, mrkva je veliki izvor antioksidansa – karotenoida, koji pomažu u zaštiti od bolesti krvožilnog sustava, tumora, regulaciji šećera u krvi te poboljšanju vida.

Njezin najpoznatiji karotenoid (žuti ili narančasti pigment) je beta-karoten, koji se u organizmu transformira u vitamin A i najviše štiti kožu od štetnih djelovanja slobodnih radikala i sunca te pomaže regeneraciji kože.

Karoten se različito iskorištava u našem organizmu, ovisno o načinu pripremanja mrkve. Tako je primjerice iskorištenje karotena u sirovoj mrkvi 2 posto, u kuhanoj 18 posto, a u sirovoj ribanoj 82 posto.

Dinja

Niska energetska vrijednost dinje i velik udio vode pridonose njezinoj popularnosti u ljetnim mjesecima.

Naime, energetska vrijednost dinje iznosi samo 34 kcal na 100 g svježe namirnice.
Dokazano je da povoljno djelovanje biljnih vlakana iz dinje olakšava probavu i pomaže u smanjenju tjelesne težine i nadimanja u trbuhu. Uz to, iznimno je bogata vitaminom C i vitaminom A koji je prisutan u obliku beta-karotena.

profimedia-0273385414

Od minerala bogata je kalijem te fosforom, magnezijem, kalcijem, željezom, cinkom i bakrom. Voda i kalij potiču rad bubrega, te tako pomažu u uklanjanju štetnih tvari iz organizma (još jedan dobar način mršavljenja), a kalij ima blagotvoran učinak kod osoba s visokim krvnim tlakom jer ga smanjuje. U narodnoj medicini koristi se za osvježenje i smirenje, kod probavnih smetnji te kod uboda i opekotina.

Jabuka

Prema predaji starih Kelta, ali i brojnih drugih naroda, onaj tko bi pojeo jabuku iz čarobnog vrta nikada ne bi bio bolestan i star. I danas se jabuka smatra jednom od najzdravijih voćki jer je bogata vlaknima koja popravljaju loš kolesterol i sprječavaju srčana oboljenja.

profimedia-0139103374

Obiluje vitaminima C, A, E, K i B, te mineralima koji jačaju naš imunitet i bolji rad metabolizma, pomažu u regeneraciji tkiva i kože, a doprinose i boljoj probavi pa samim time i ljepšoj figuri. Želite li pak ukloniti umor i bezvoljnost, popijte sok od jabuke s đumbirom!

Naranča

Od malih nas nogu svi uče kako su naranče izvrstan izvor vitamina C i flavonoida. Jedna naranča sadrži skoro 100 posto preporučene dnevne vrijednosti unosa vitamina C (oko 13g)!

Uz to, ovaj popularni citrusni plod je izvrstan izvor vlakana, obiluje flavonoidima i drugim antikancerogenim spojevima, baš kao i vitaminom A, B, amino kislelinama, beta-karotenom, pektinom, kalijem, folnom kiselinom, kalcijem, cinkom, željezom, fosforom i natrijem…

profimedia-0012902437

Čak 170 različitih fitonutrijenata i više od 60 različitih flavonoida koje sadrži čine je najzdravijim voćem na svijetu. Osim što ima antikancerogena svojstva, izvrsna je za razne zdravstvene tegobe; od virusnih infekcija, jačanja imuniteta do bolje probave i ljepše kože.

Vitamin C, kojeg u naranči ima u izobilju, ima snažno antioksidativno djelovanje, što smanjuje razinu slobodnih radikala u tijelu, a brojni drugi antioksidansi (i beta-karoten) zaštitit će kožu od djelovanja slobodnih radikala koji uzrokuju oštećenja kože i prijevremeno starenje.

Savjet: vitamin C brzo gubi svojstva ako je dulje vrijeme izložen zraku pa naranču pojedite brzo nakon što je ogulite. Isto vrijedi i za sok.

Preporučujemo