Njezina zrna hrane čovječanstvo više od 5000 godina. Danas postoji više od tisuću vrsta riže, a prema obliku dijelimo ih u tri osnovne skupine: na rižu dugog, srednjeg i okruglog zrna

Pradomovina su joj Indija i Kina, odakle je prenesena u Siriju i istočnu Afriku. Neke civilizacije štuju je kao božanstvo, a u mnogim je kulturama simbol plodnosti. Oko 90 posto riže uzgaja se u Kini jer najbolje uspijeva u toploj klimi s obiljem padalina.

Hranjiva i lako probavljiva namirnica

U nekim jezicima glagol jesti zapravo znači jesti rižu, a primjerice na kineskome shi fan znači i riža i hrana. Po svojim svojstvima riža je hranjiva i lako probavljiva namirnica. Dobro djeluje na crijevnu floru i ne izaziva alergije.

Bogata je mineralima, osobito fosforom i kalijem, a sadržava i magnezij, kalcij, željezo, cink i mnoge druge minerale. Vitaminom E obiluje u klici, a vitaminima B skupine u ovojnici. Zbog te kombinacije djeluje umirujuće na mozak i živčani sustav.

razne boje i oblici

Smeđa ili integralna riža prehrambeno je mnogo vrednija od bijele riže, kojoj je ovojnica odstranjena industrijskim procesom. Cjelovita riža zadržava dio ovojnice i klicu pa ima više hranjivih tvari.

Zbog spomenutih kvaliteta ona sadržava 3,5 puta više magnezija, četiri puta više vitamina B1 i vlakana i 1,6 puta više folne kiseline u odnosu na procesiranu rižu. Regulira krvni tlak, povećava elastičnost krvnih žila, djeluje umirujuće, štiti od ateroskleroze, srčanog infarkta, nervoze, komplikacija u trudnoći.

Prema obliku razlikujemo rižu dugog, srednjeg i okruglog zrna. Riža dugog zrna najčešće ima nazive koji upućuju na njezino podrijetlo ili način obrade, na primjer: parboiled, smeđa riža, basmati, jasnim ili divlja riža.

Najpoznatije vrste riže okruglog zrna su arborio, splendor i verona. Arborio je pogodna za rižota i pudinge. Kod riže dugog zrna, duljina je četiri do pet puta veća od širine zrna. Postoji i aromatizirana riža koja okusom podsjeća na pržene lješnjake, kokice i sl.

Basmati riža je idealna za pripremanje indijskih jela. Riža okruglog zrna je puna škroba, kuhana se lijepi pa je prikladna za jedenje štapićima i rukama. Od nje se spravljaju i paella, rižoto i sushi, koji je najbolji od sambal riže.

Proso

Za trećinu svjetskog stanovništva proso je veoma važan dio prehrane. Ta zdrava žitarica bogata je proteinima te magnezijem i željezom, što je osobito važno za anemične ljude. Od minerala sadržava i fosfor i kalij, a bogata je i vitaminima B kompleksa.

Vrlo je hranjiva i lako probavljiva. Posebno se preporučuje ljudima koji imaju problema sa želucem i slezenom, a budući da održava lužnato stanje krvi, zapravo se preporučuje svima. Pomaže pri regeneraciji crijevne flore što je važno znati kad uzimamo antibiotike ili imamo problem s probavnim traktom.

Kaša od oljuštenog prosa odlična je za doručak i kao osnova za kreme i pudinge. Proso se stavlja i u kolače i kruh, a dobro ga je kombinirati s rižom i drugim žitaricama.

Amarant

Još u drevna vremena nazivali su ga čudesnim zrnom Inka i Asteka koji su ga smatrali svetom biljkom. Kod nas je najpoznatiji crveni amarant koji može narasti i do tri metra u visinu. Ima do 90 cm dugačke grozdove na kojima može biti i do 50 tisuća sjemenki.

Posebnost amaranta je visoka razina lizina, zbog čega je amarantov protein vrlo vrijedan, pridonosi dobrobiti organizma i usporava proces starenja. Od minerala, bogat je magnezijem, željezom i kalcijem.

Quinoa (Kvinoja)

Quinoa je jedna od najstarijih žitarica na svijetu, uzgajana u južnoj Americi još prije 6000 godina. Vrlo je cijenjena jer sadržava visok postotak proteina – od 12 do 18 posto, te većinu esencijalnih aminokiselina.

Bogat je izvor vlakana, kalcija, magnezija i željeza, lako je probavljiva i ne sadržava gluten. Pomiješana s bademima ili bobičastim voćem, odličan je doručak. Ova žitarica ima vrlo kratko vrijeme klijanja pa ako je stavite u čašu s vodom, za samo 2-4 sata pojavit će se klice, visokovrijedni dodatak salatama i hladnim jelima.

U kombinaciji s prosom, amarantom ili quinoom riža nudi potpuno nove okuse jer su ove tri žitarice pune minerala, proteina i vlakana. Zajednička karakteristika im je da su lako probavljive i zato pogodne za sve obroke, od doručka i ručka do večere, od predjela, priloga i salate do deserta.

Izvor: Sensaklub.hr

Preporučujemo