Kiselost organizma baza je svake upale, pa je tako najvažnije iz prehrane izbaciti sve što zakiseljava tijelo, a to je u prvom redu industrijska hrana. I dok nas jedni uvjeravaju kako je doručak najvažniji obrok u danu, drugi tvrde da je prvi pravi obrok najbolje pojesti između 12 i 13 sati

O hrani i njezinu utjecaju na zdravlje se naveliko priča, ali mnogi još uvijek ne vjeruju u njezinu moć. Živimo u tzv. instant vremenu, pa očekujemo i takva – brza i gotova – rješenja za sve svoje tegobe. Lakše je vjerovati tabletama nego hrani.

Zašto? Zato što je hrana postala nešto što jedemo ‘s nogu’, što zahtijeva ‘dugotrajnu’ i ‘kompliciranu’ pripremu… U prehranu treba uložiti svojevrstan trud da bi ona bila više od ‘sredstva’ za puko preživljavanje, kako je mnogi tretiraju.

No ako jedemo prave zalogaje, pravilno kombiniramo namirnice i razmišljamo o podrijetlu onoga što unosimo u svoje tijelo, moguće je i bez lijekova sanirati brojne zdravstvene probleme. Prije svega je moguće osloboditi tijelo od upala, koje su u podlozi svih bolesti od kojih umiremo.

Cigarete, iscrpljenost, smog, stres i tablete promijenili su naše živote; postali smo moderniji i napredniji, no i podložniji upalama. Ipak, već i malom promjenom jelovnika (jedna namirnica unutra, jedna namirnica van) možemo učiniti mnogo i zapravo preduhitriti upale, ali i smanjiti ih. Protuupalna hrana je hranjiva, pristupačna svima i ukusna!

Štetna ili korisna upala

Upala može biti i korisna i štetna. Organizam se uz pomoć upale bori protiv bakterija, gljivica i virusa, ozljeda, niske ili visoke temperature, pa je tako upala i obrambeni mehanizam. No usprkos dobrim stranama koje upala nosi sa sobom, ona je najčešće ipak štetna – narušava balans i uništava otpornost organizma.

Glomerulonefritis (upala bubrega), ureteritis (upala mokraćne cijevi), vaginitis (upala rodnice)… imaju simptome koji se itekako osjete – bol, iscjedak, pečenje i svrbež – ali što je sa skrivenim upalama?

Kako prepoznati upalu?

‘Upala može biti skrivena, a možemo je prepoznati po padu energetskog nivoa. Uvijek kad se ne osjećamo savršeno, dobro je provjeriti zbog čega je to tako, odnosno otići na pregled ili u medicinsku ustanovu ili prema svojem odabiru učiniti neku drugu kontrolu’, govori Vladimir Maruševac, cijenjeni i iskusni ayurvedski terapeut iz Ayurveda centra Prema, koji je svoja iskustva i znanja stjecao diljem cijele Europe (www.ayurveda-prema.com).

Upala može po trajanju biti akutna ili kronična. Bol (dolor), crvenilo (rubor), gubitak funkcije (functio laesa), toplina (calor) i oteklina (tumor) simptomi su akutne, kratkotrajne upale. Ti se simptomi javljaju zbog promjena na krvnim žilama (vazokonstrikcija – stezanje krvnih žila, vazodilatacija – širenje krvnih žila, promjena cirkulacije i sl.).

Kronična je upala ona upala koja traje duže od šest tjedana i postoji sve dok štetni uzročnik koji ju je uzrokovao ne bude uklonjen, a to nekad može trajati čak i godinama. Ona tada troši imunitet koji se bezuspješno bori protiv štetnih uzročnika upale.

Zato je imunitet potrebno nahraniti i ojačati, doskočiti upalama! I dok nas brojni stručnjaci uvjeravaju kako je doručak najvažniji obrok u danu, prema ayurvedskom učenju vjeruje se da je probavni sustav ujutro preslab da bi mogao probaviti doručak.

‘Prema ayurvedi, glavni obrok je onda kada je sunce u zenitu. Znači, između 12 i 13 sati, jer je tada probava najjača. Za doručak se preporučuje voće, i to jedna vrsta, bez miješanja’, kaže Vladimir Maruševac.

Ručak je zapravo prvi obrok u danu, a treba biti između 12 i 13 sati, dok večerati treba najkasnije do 19:30 sati, inače će naš želudac morati cijelu noć probavljati ono što smo prekasno pojeli.

Vladimir savjetuje da iz prehrane treba izbaciti masno meso, šećer (mikroorganizmi ga vole), a jednom tjedno (a može i češće) treba uvesti nemrs – dan bez mesa. Češnjak, đumbir i kurkuma začini su koji će biti od pomoći prilikom borbe s upalom, no važno je pridržavati se još nekih pravila.

‘Prije svega iz prehrane treba izbaciti sve što zakiseljuje organizam, jer je kiselost organizma baza svake upale. Na prvom mjestu to je ocat i sve kiseljeno s octom (zimnice i sl.) Jedina vrsta octa koju je moguće koristiti u malim količinama je domaći jabučni ocat od jabuka iz ekološkog uzgoja. Umjesto octa treba koristiti sok od limuna.

Za koga sirovo nije dobro?

Upale izaziva nekvalitetna, industrijski prerađena hrana bez života (prane), i dodaci u njoj. Što je dalje od prirode, to je hrana nezdravija. Primjerice, najzdravije je ono što raste ako ga ponovno vratite u zemlju. Netko bi iz toga mogao izvući zaključak da je sirova hrana najzdravija. Zaključak je dobar, ali kako mi ljudi nismo svi isti, sirova hrana nije za svakog.

Prema ayurvedi, vata tipovi (mršavi i sitni ljudi, slabe građe) ne bi trebali jesti samo sirovu hranu. Isto tako ni ljudi koji imaju slabu probavu’, pojašnjava ayurvedski terapeut Vladimir Maruševac.

Najbolje i najčešće protuupalne namirnice od kojih možete napraviti cjelovite i zdrave obroke i pritom znatno poboljšati svoju zdravstvenu situaciju su bijeli, crni ili smeđi grah, gljive bukovače, maitake i shiitake, svježe organsko povrće (posebno kupus) i voće (posebno crno i plavo bobičasto voće: što su boje intenzivnije, ima više antioksidansa), orašasti plodovi, losos, srdela, tuna…

Napicima protiv upala

Sposobnost hrane da smanji ili da čak i spriječi upalu ovisi o njenim sastojcima: je li bogata antioksidansima, fitokemikalijama, likopenom, proteinima (iz mesa peradi i riba), mineralima i vitaminima, omega–3 masnim kiselinama te kakav joj je glikemijski indeks (nizak ili visok). Ako samo izbacite masnu, slatku i jako slanu hranu, već ćete promijeniti svoj život nabolje: vrlo brzo nestat će onih ‘neobjašnjivih’ bolova i nadutosti.

U borbi protiv upala postoji još jedno učinkovito oružje – napici. Svojim moćnim sastojcima, klorofilom (neutralizira kiselost, oporavlja oštećeno tkivo, zaustavlja rast i razvoj mikroorganizama) i vlaknima (jačaju imunitet), imaju sposobnost preporoditi organizam. Riječ je dakako o zelenim napicima (shakeovima), od kojih mnogi zaziru ne znajući da su to istinski ‘lijekovi’ protiv upale.

Miksanjem, odnosno pijenjem zelenih napitaka (shakeova), održava se homeostaza, ravnoteža organizma. Tvari kojima oni obiluju čiste od otrova i smanjuju upale.

Prednosti miksanja hrane

Praktični su i zahvalni za čuvanje – napitak od jedne litre može se bez problema čuvati u hladnjaku i do tri dana. Sve što vam treba jest blender ili mikser i malo – zelenja!

Još jedna od prednosti miksanja napitaka jest i ta što stručnjaci naglašavaju da je miksanje hrane jednako žvakanju – hrana takve (kašaste) konzistencije zahtjeva minimalno žvakanja i brže je spremna za apsorpciju i put do tankog crijeva, ali pritom trošimo i manje energije. Blitva, kelj, kupus, potočarka, raštika… Budite kreativni i – miksajte!